دانلود مقاله انقلاب

دانلود مقاله انقلاب

دانلود مقاله انقلاب

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات


دسته بندی : وورد


نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )


تعداد صفحه : 15 صفحه




 قسمتی از متن word (..doc) : 


 


1


‏انقلاب


‏انقلاب در لغت به معنی زیر و رو شدن یا پشت و رو شدن و ‏نظیر این معانی است قرآن مجید هم این کلمه را هر جا بکار برده به همین مفهوم به کار ‏برده است نه به مفهوم اصطلاحی رایج آن در امروز ماده انقلاب تقلیب، منقلب، ینقلب و ‏امثال اینها در قرآن آمده است.


‏از جمله: ‏و من ‏ینقلب علی عقیبه فلن یضرا‏…‏ شیئا ‏…‏ (آیه 144- سوره آل عمران) ‏و ‏ما محمد رسول قدخلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم ‏علی اعقابکم )144-آل عمران(


‏این آیه در ‏جنگ احد ‏در آن هنگام که شایعه شد رسول خدا کشته شده است و بدنبال آن عدة زیادی از مسلمانان ‏فرار کردند نازل شد. آیه خطاب به مؤمنان می گوید محمد پیامبری بیش نیست که قبل از ‏او هم پیامبران دیگری بودند یعنی هر پیامبری که آمده است مردن دارد کشته شدن دارد ‏محمد برای شما از جانب خدا پیامی آورده است خدای او زنده است اگر فرضاً بمیرد یا ‏کشته شود آیا شما باید به عقب برگردید.


‏در اینجا حرکت اسلامی به تعبیر قرآن ‏حرکت به جلو است و بازگشت این گروه از دین به معنی برگشت به عقب و یا انقلاب است. ‏انقلاب در تعبیر قرآن یعنی رو در جهت پشت قرار گرفتن و پشت در جهت رو …


‏فلاسفه انقلاب را به جایی می گویند که ذات و ماهیت یک شیی لزوماعوض شده ‏باشد انقلاب در عربی معنای ثوره و در اصطلاح انگلیسی به معنای «رولوسیون» است. ‏انقلاب به معنایی که در جامعه شناسی مطرح است همان دگر شدن است حتی نباید بگوییم ‏دگرگون شده زیرا دگرگون شدن یعنی اینکه گونه و کیفیتش جور دیگر شود. به عوض باید ‏بگوییم دگر شدن یعنی تبدیل شدن به موجودی دیگر.


‏انقلاب ‏به ‏معنای نوعی شدن است. و در هر اصطلاحی لغوی، فلسفی و فقهی امری است از نوع فعل لازم.


‏چرایی ‏وقوع انقلاب اسلامی ایران


‏انقلاب ‏اسلامی ‏ایران علل چهارگانه وقوع انقلاب را، در نوع نیرومند آن نشان داد:


1-‏نارضایتی عمیق از شرایط حاکم با شاخص هایی مانند خستگی و تنفر مردم از ‏وعده تکراری و دروغین رسیدن به دروازه های تمدن بزرگ شاه و شعارهای طردکننده رژیم ‏مانند مرگ بر ‏شاه ‏و نظام شاهنشاهی نابود باید گردد، آشکار ‏بود. برخلاف همه یا بیشتر انقلابهای معاصر که تنها گروههای خاصی در آنها شرکت ‏داشتند در ایران اکثر قریب به اتفاق جمعیت کشور از ‏رژیم ‏پهلوی ‏ابراز تنفر می کردند. با توجه به این واقعیت که ناخشنودی مردم با جنبه ‏های فکری و عقیدتی آمیخته گردید می توان گفت نارضایتی در ایران از دیگر انقلابهای ‏معاصر شدیدتر و عمیق تر بود.


2


2-‏گسترش و پذیرش اندیشه و ‏ایدئولوژی جدید جایگزین در ‏انقلاب ‏اسلامی ‏با شاخص شعارهای انقلابیان در بیان آرمان های جدید که در تظاهرات های ‏خیابانی، سخنرانی ها و نوشته های زمان وقوع ‏انقلاب ‏دیده می شد و بی توجهی همگانی به شعارهای گروههای غیر اسلامی به رغم تبلیغات گسترده ‏آنها قابل مشاهده بود. به طورکلی، در پی شکست ‏مارکسیسم ‏و ‏ناسیونالیسم‏، ‏با تلاش گروههای اسلامی، اندیشه احیای دین و بازگشت به خویشتن روز به روز نیرومندتر ‏شد و کسانی که در انقلاب شرکت جستند به اینکه ایدئولوژی اسلامی باید جایگزین ‏ایدئولوژی قدیم حاکم گردد، معتقد گردیدند.


‏از سوی دیگر جمعیت پذیرنده ‏آرمانهای انقلاب اسلامی نیز که بر خلاف سایر انقلابهای


‏معاصر بسیار بود، به ‏گونه ای که می توان گفت جز بخشی از روشنفکران که با عقاید مارکسیستی یا لیبرالی در ‏انقلاب شرکت داشتند و عموم مردم از آرمانهای اسلامی و اندیشه های امام خمینی ‏طرفداری می کردند. افزودن بر این اصالت فرهنگی ایدئولوژی انقلاب ایران از تفاوتهای ‏عمده انقلاب اسلامی با دیگر انقلابهای معاصر است.


3-‏در وقوع انقلاب اسلامی، ‏وجود نوعی رهبری ویژه همراه با ساختارهای خاص نقش آفرین مانند نهاد روحانیت، شبکه ‏مساجد و انجمن های اسلامی نیز آشکار بود.


‏رهبری هوشمند و بلامنازع امام ‏خمینی، اعتماد خاص مردم به وی و پیوند دینی و تاریخی روحانیت و مردم وضعی استثنایی ‏پدید آورد و به موفقیت سریع در برانگیختن نارضایتی از وضع موجود، گسترش آرمانهای ‏انقلاب اسلامی، ایجاد و گسترش روحیه انقلابی و بسیج عمومی انجامید. شعارهایی مانند «‏نهضت ما حسینی است رهبر ما خمینی است» «حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله»، «تا ‏خون در رگ ماست خمینی رهبر ماست» بر پذیرش همگانی رهبری امام خمینی در انقلاب ‏اسلامی گواهی دهد



 


 




 


تصاویری از چند صفحه نخست فایل :